Praca w domu jest coraz częściej i chętniej przez nas wybierana. Oczywiście, jeżeli decydujemy się na takie rozwiązanie, trzeba pamiętać o tym, że potrzebne jest nam do tego odpowiednie miejsce. Czasem nie wystarcza tylko kawałek stołu i potrzeba czegoś więcej, by móc pracować skutecznie i w skupieniu. W jaki sposób urządzić domowe biuro?
- Czym kierować się przy wydzielaniu miejsca do pracy w domu?
- Własny gabinet czy kawałek wolnej przestrzeni?
- Jak przygotować miejsce do pracy w domu?
- Jakie akcesoria przydadzą się do pracy w domu?
Czym kierować się przy wydzielaniu miejsca do pracy w domu?
Przede wszystkim istotne będzie to, jaką formę pracy będziemy wykonywać. Czasem potrzebny jest tylko komputer i kawałek stołu czy biurka, by móc pracować, a to zdecydowanie daje większe możliwości, ponieważ wówczas miejsce pracy i jego urządzenie może nie być aż takie istotne. Gdy jednak w nasze pracy robimy wiele rzeczy i potrzebujemy mnóstwa narzędzi do tego, wtedy wszystko powinno być tak zorganizowane, by nasza praca była wygodna. I właśnie to jedna zasada powinna obowiązywać w każdej aranżacji miejsca do pracy – praktyczność i ład, który pomoże nam w wypełnianiu naszych obowiązków zawodowych.
Własny gabinet czy kawałek wolnej przestrzeni?
Prac w domu nie jest łatwa, szczególnie jak ma się rodzinę i dzieci, które często kręcą się po mieszkaniu. Chcąc pracować właśnie w takich warunkach, najlepszym rozwiązaniem byłoby wydzielenie osobnego pomieszczenia, które przeznaczone byłoby przede wszystkim do wypełniania obowiązków zawodowych. W ten sposób można zapewnić sobie spokój i ciszę, która często jest dla nas tak bardzo cenna. Oczywiście osobny pokój do pracy może pełnić także wiele innych ról, w końcu często bywa tak, że i dzieci potrzebują izolacji, by wykonać jakieś zadanie czy się pouczyć z dala od pozostałych domowników.
Niestety nie zawsze możliwe jest zarezerwowania osobnego pomieszczenia do pracy, albo nie ma też takiej potrzeby. Jeżeli rzadko nam się zdarza pracować w domu, wówczas w miarę możliwości wystarczy wydzielić odrobinę miejsca w jednym z pomieszczeń i przeznaczyć je do pracy. Jak to jednak rozplanować?
Jak przygotować miejsce do pracy w domu?
Wszystko będzie zależało od tego, jaką pracę mamy do wykonania. Z pewnością najważniejsza będzie praktyczność i funkcjonalność, a także minimalizacja bodźców zewnętrznych. Czasem wystarczy do tego stół, albo biurko, na którym skupi się cała nasza uwaga. Do tego, jeżeli mamy spędzić kilka godzin siedząc na miejscu, na pewno konieczne będzie posiadanie wygodnego krzesła – nie pierwszego lepszego taboretu, nawet nie fotela czy kanapy, ale krzesła biurowego, które zapewni nam pełnię komfortu i uchroni nasz kręgosłup przed urazami.
Bardzo istotne jest także oświetlenie. Pracując za dnia, najlepiej wybrać takie miejsce w mieszkaniu czy domu, które zapewnia nam doskonałe oświetlenie światłem dziennym. Jeżeli z kolei często zdarza nam się pracować wieczorami, należy zadbać o odpowiednie lampy, także biurkowe. Odpowiednie oświetlenie to podstawa.
Jakie akcesoria przydadzą się do pracy w domu?
A co przydaje nam się w pracy w biurze? Jeżeli mamy duże ilości dokumentów, papierów, książek i innych materiałów, trzeba je w jakiś sposób przechowywać. Teczki i segregatory to podstawa, przyda się tutaj także jakaś szafka na dokumenty, w której wszystko to będzie mogło być bezpiecznie schowane i przechowywane. Regały także się tutaj sprawdzają, jeżeli np. pracujemy z użyciem książek i często do nich sięgamy. Najważniejsze jest, by wszystkie potrzebne materiały do pracy mieć pod ręką, a już na pewno w jednym pomieszczeniu. Dzięki temu niknie się chodzenia po całym domu w poszukiwaniu tego, co akurat musimy mieć na teraz.
Dobrze urządzone miejsce do pracy powinno być przemyślane. Wiele osób traktuje pracę w domu jako udrękę, ponieważ mają oni problem z koncentracją i często się rozpraszają – jeżeli jednak właściwie wszystko rozplanujemy i mamy odrobinę samozaparcia, praca w takich warunkach może być nie tylko możliwa, ale i przyjemna.
Da się nawet w małym wnętrzu wygospodarować taki kącik do pracy. W Ikea jest taki stolik rozkładany, który z powodzeniem może być biurkiem, jak jest taka konieczność. Warto się nie poddawać. Siedzenie na kanapie z laptopem na kolanach to nic dobrego.